Drie jaar geleden nam David Bowie afscheid van deze wereld. Zijn laatste artistieke tekenen van leven waren het album “Black Star” met de single “Lazarus” en een dubbelzinnige videoclip. In samenwerking met de Ierse toneelschrijver Enda Walsh bedacht hij het scenische project “Lazarus“, dat een musical moet worden genoemd – maar niet noodzakelijkerwijs. Na Düsseldorf, Hamburg en Bremen is Het Lab Utrecht nu het vierde uitvoeringsstation van de Duitse tekstversie.
Mary LouHerinneringen aan een Mary Lou worden geciteerd in Ricky Nelsons lied, een Mephistophelian Valentine (ook vocaal zeer aanwezig: Nicolas Frederick Djuren) verwijst naar de kracht die altijd het kwaad wil en altijd goed creëert, naar de ambivalentie van eros en thanatos. Er komen mensen naar voren die willen helpen maar geen toegang kunnen vinden: de “maatschappelijk werker” Michael (Frank Damerius), de ongelukkig verliefde Elly (Lea Sophie Salfeld) en tenslotte het onwerkelijke meisje (Pauline Kästner). De laatste bouwt dromerig een raket met plakband om de aarde samen te verlaten, wat natuurlijk gedoemd is te mislukken. Het zwaartepunt van de twee uur durende avond ligt duidelijk op de muziek van David Bowie, 17 nummers uit de laatste bijna vijftig jaar (van “The Man Who Sold The World” tot “No Plan”), gedragen door een krachtige achtpersoonsband en het schattige achtergrondkoor van de Teenage Girls rond de twee muzikaal leiders Vera Mohrs en Kostia Rapoport. Stefan Heyne maakt dankbaar gebruik van de mogelijkheden van de Neurenbergse toneelmechanica, mist- en windmachines en videoprojecties (die laatste zijn echter verspild bij gebrek aan een betekenisvol projectieoppervlak!) zijn toch al standaard toegiften.
Voor de David Bowie fansEén ding is zeker: geen enkele all-inclusive toerist wordt per langeafstandsbus naar deze musical gebracht, maar David Bowie-fans, serieuze acteurs en zoekers van allerlei pluimage kunnen zich verheugen in op een krachtige visuele voorstelling. De berustende epiloog is het resultaat van de “Hoop” krabbels op het podium: “De hoop sterft als laatste, maar ook de hoop sterft! Fascinerend, maar zeer, zeer, zeer mysterieus! Langdurig applaus van het premièrepubliek. |