Renault1916v
Image default
Auto’s en Motoren

Automatische versnellingsbak

Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie, is een versnellingsbak waarbij er niet handmatig hoeft worden geschakeld, maar het wordt automatisch bediend. Daarnaast kun je met DSG tuning het automatisch schakelen verbeteren, wat dus zonder schokken gebeurt. De transmissie schakelt automatisch naar de volgende versnelling als je gas geeft.

Uitleg automaat auto

Een kenmerk van het rijden in een auto met een automaat of DSG versnellingsbak is, dat de auto niet stil staat als je volledig afremt, maar gewoon stationair blijft draaien. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij de speciale koppeling tussen de motor en de versnellingsbak. Hierbij is er vaak sprake van een vloeistof koppeling, waardoor de mogelijkheid wordt gecreëerd dat de motor door blijft draaien,zonder dat er sprake is van een “vaste” verbinding met de versnellingsbak. Hierdoor is de koppelingspedaal ook niet meer van toepassing. Het afremmen gebeurt dan uitsluitend met het rempedaal, wat heel handig is in de file.

Versnellingen

Een automaat heeft niet hetzelfde aantal versnellingen als een handbak. De meeste hebben 4 tot 5 versnellingen, maar er zijn ook wel automaten met 9 versnellingen. Het aantal versnellingen loopt parallel met het vermogen van de motor. Bovendien zijn het aantal versnellingen van belang om de motor niet te veel toeren te laten maken. Wat  ook het brandstofverbruik beïnvloedt. Zoals bij een handbak zal een auto met kleine motorinhoud niet genoeg vermogen hebben om bij lange overbrengingen de auto flexibel door het verkeer voortbewegen. Wat ook invloed heeft op de uitstoot en ook de reden is dat automaten steeds meer versnellingen hebben.

Rijden in een automaat

Om een Automaat te rijden is de nodige uitleg zeker vereist. De automaat heeft geen koppelingspedaal wat een enorme verlichting is bij het rijden. In zekere zin is het goed om eerst te leren rijden met een automatische versnellingsbak om te voorkomen dat een hoop dingen mis kunnen gaan door onwetendheid. Het prettige van het rijden in een automaat is ook dat het lekker comfortabel is en je pook wordt gelijk in de gewenste stand geplaatst. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden. Stand P wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het parkeren terwijl stand L of 2 wordt ingeschakeld om over gladde wegen te rijden. Je bent dus niet gebonden aan een beperkte keuze, maar een automaat biedt integendeel nagenoeg dezelfde mogelijkheden als een handbak. Het is wel aangeraden om de verschillende standen te weten alvorens je plaats neemt achter het stuur.

Enkele tips als je voor de eerste keer plaats achter het stuur van een automaat zal nemen.

Als eerst moet je de rempedaal ten alle tijden ingedrukt houden wanneer je stil wilt staan. Zodra je deze loslaat zal de auto direct beginnen te rijden.

Als je zuinig in een automaat wilt rijden moet je het gaspedaal een klein stukje laten opkomen wanneer je de gewenste snelheid hebt bereikt. De auto zal dan automatisch naar  een hogere versnelling schakelen.



Ook is het handig om van te voren te oefenen voordat je deel neemt aan het verkeer.

Verder is het afgeraden om je linkervoet te gebruiken tijdens het rijden.

https://mijnchiptuning.nl/