Stel je eens voor dat je uren bezig bent met het opknappen van je auto en dan een aantal kleine krasjes ontdekt. Een paar scheldwoorden worden dan vast geuit wanneer je die beschadigde autolak ziet. Kleine krasjes zijn echt vervelend. Of het nu te wijten is aan een nalatige bestuurder van een andere auto die de autodeur raakt, of krassen ontstaan door scherpe takjes van struiken. Ze verpesten de auto. Er zijn gelukkig een heleboel goede doe-het-zelf oplossingen voor het repareren van kleine en oppervlakkige krasjes. In de informatie hieronder een korte uitleg hoe je deze oppervlakkige krassen zelf heel goed kunt repareren. Is er een eenvoudige manier om lichte krassen uit verf te verwijderen?In het kort – nee. De realiteit is dat alle krassen uniek zijn. In feite, zelfs op het eerste oog ‘dezelfde’ krassen kunnen de autolak op andere manieren hebben beschadigd. Sommige zijn lichte oppervlakkige onvolkomenheden die op de toplaag van een blanke laklaag zitten. Dan zijn er spinnenwebben die in de blanke lak zijn geëtst, en sommige die zelfs in de lak zelf doordringen. Tips voor het identificeren van autolak krassenDus, wat is precies een kras? Nou, het is in principe elke onvolkomenheid of schade aan een oppervlak veroorzaakt door een materiaal dat harder of scherper is dan de gebieden die het beschadigt. De diepte van die kras bepaalt de methode van reparatie. De Blanke lak krasDe meest voorkomende kras in de lak van een auto is de blanke lak oppervlakte kras. Dit soort krassen ontstaan dagelijks en worden veroorzaakt door verschillende gebeurtenissen. Waaronder het gebruik van goedkope was- en droogdoeken of -sponzen. Het kan worden veroorzaakt door de methode van wassen en drogen, zoals de oude was-op-was-af cirkelmethode. Kan je blanke lak krassen verwijderen?Ja – dit soort krassen zijn het makkelijkst te verwijderen mits je de juiste materialen in huis hebt. Er wordt voor het behandelen van dit soort krasjes een polijstmethode gebruikt die bekend staat als lakcorrectie. In principe gebruik je een polijstpasta die wordt aangebracht met een elektrische polijstmachine en een microvezel polijstpad. Terwijl de pad circuleert, snijdt de polijststaal (die een bepaalde korrel heeft, afhankelijk van de diepte van de kras) in de blanke lak. |
![Image default](https://www.renault1916v.nl/wp-content/uploads/2021/10/2.renault1916v.nl-512x512-px.jpg)